מקור המוניטין
מקור המילה הוא מהתקופה ההלניסטית שבה החל השימוש המסחרי במטבעות. מקור המילה הוא מהמילה "מונטה" כשהאלה יונו מונטה הייתה אחראית על הכספים והרכוש של האימפריה הרומית. על כל המטבעות של הרומים הוטבעה דמותה של מונטה, כששמה הפך עם הזמן לשם נרדף למטבע.
בעת העתיקה הטבעה של דמויות על מטבעות הייתה סימן הכר להיות שליטים חשובים ומכאן הביטוי "יצא לו מוניטין". עם השנים התרחב השימוש במילה גם לתיאורים נוספים אודות תדמיתו של אדם ואופיו. בתיאורים עתיקים נכלל גם מוניטין שלילי, בין אם למשל אדם שלו קשרים עם גורמי פשיעה.
מוניטין עסקי
עסקים מסחריים גם כן יוצרים לעצמם מוניטין באמצעות התנהלותם. מסגרת המתנהלת בצורה יעילה תיצור מוניטין חיובי לבטח אם היא מספקת שירות יעיל לכלל לקוחותיה. מנגד, חברה כושלת המזלזלת בקהל לקוחותיה תצבור לעצמה עם הזמן מוניטין שלילי.
עוולה אזרחית מוכרת בתחום דיני הנזיקין כ"גניבת עין" והיא עוסקת בשימוש ציני שנעשה במוניטין מסחרי של אדם או חברה אחרת על מנת להטעות את הציבור.
השופט אליעזר ריבלין ציין כי ההגדרה המדויקת של המושג "מוניטין" איננה פשוטה והיא נדונה רבות בספרות ואף בפסיקה משפטית. בין היתר נפסק כי מוניטין מהווה את "תדמיתו החיובית של המוצר בעיני הציבור, אשר הודות לה קיים שוק של לקוחות בכוח, אשר מעוניינים ברכישתו".
מוניטין רשתי
כאן הכוונה לניטור מידע אודו אדם פרטי או חברה, טיפול בתוכן מזיק והגברת הנראות של תוכן ומסרים חיוביים. רוב הפעילות בתחום נעשית על ידי ניהול וטיוב תוצאות במנועי החיפוש.
ישנן חברות המתמחות בניהול המוניטין ברשת, כשהן עושות שימוש בשיטות דוגמת שיפור תיוג ואופטימיזציה של החיפוש עבור חומרים המתפרסמים באמצעות הלקוחות, פרסום באתרים בולטים ומובילים, הסרת תוכן המכיל דיבה ופרסום אקטיבי של מידע חיובי.
ניהול המוניטין ברשת מביא לדיונים העוסקים בנושא המוסרי, כשהטענה היא שלא פעם מטשטש הגבול בין המותר לאסור. ב"גוגל" אין התייחסות לנושא ניהול המוניטין ברשת כאקט פסול מיסודו, אך החברה נוקטת בפעולות כנגד מי שמנסה להשפיע ולשנות את תוצאות החיפוש בעזרת שיטות מניפולטיביות.
יש טוענים כי ניהול מוניטין לא מוסרי עלול להזיק לחברה עצמה במידה והוא נחשף. קיימת הסכמה בקרב מומחים כי ניהול של מוניטין מוסרי ברשת הינו מוצדק כאשר מידע שלילי ומזיק מתפרסם על גבי פלטפורמות בהן לא ניתן להביא להסרת תוכן מטעה.
מוניטין בחשבונאות
גם נכסים עצמם צוברים לעצמם מוניטין לבטח כשהם מהווים גורם המסייע לרווחיות של אדם או חברה שבבעלותם נכסים. מכאן ניתן להבין כי מוניטין של עסק יכול אף להיות קשור בגורמים נוספים דוגמת התנהלותו של מנהל בכיר, התנהלות צוות העובדים ועוד. כל אלו נחשבים למוניטין חשבונאיים להם ערך בעת מימושם כשיש מי שמוכן לשלם עבורם.
קביעת ערך המוניטין מהווה נדבך משמעותי בחשבונאות, גם בגלל שיש קושי לאמוד אותם בצורה מדויקת. כיום קיימות מספר נוסחאות האמורות להקל ולדייק את ערכם.