כל סוגי התריסים הקיימים – המדריך המלא

מתריסים חשמליים דרך תריסי עץ ועד תריסי אלומיניום – מהם היתרונות והחסרונות של כל סוגי התריסים? כל התשובות במאמר הבא
תריסים חשמליים

ממש כמו שלא קיים בית ללא חלונות ודלתות, קשה למצוא בית ללא תריסים. לצד החלון, התריס משמש כאמצעי איטום נוסף מפני רוח, גשם ואור. התריסים מאפשרים לנו לשלוט על האור הנכנס לחלל הבית,  ובמקביל להציץ על המתרחש בחוץ. בין אם החלטתם לערוך שיפוץ בביתכם או לשדרג נכס הנמצא בבעלותכם, סתם משתעשעים ברעיון לשנות את מראה הסלון שלכם או שאתם בכלל מתעניינים להיכנס לתחום התריסים, הצעד הראשון שלכם יהיה להכיר את עולם התריסים יותר מקרוב.

 

סוגי תריסים

ישנם סוגי תריסים רבים בשוק, ואם שמעתם על ״תריס גלילה״ או ״שלב מוקצף״ ייתכן כי הלכתם לאיבוד בין ההיצע הרחב של התריסים הקיימים. אז אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר ולהציג את כל סוגי התריסים, על כל יתרונותיהם וחסרונותיהם.

קיימים ארבעה סוגי תריסים: תריסים ידניים, חשמליים, תריסים ונציאניים ותריסי הזזה. המכנה המשותף של כולם הוא כמובן הייעוד שלהם: לווסת את אור השמש, כמו גם קור או גשמים ורוחות. אך כאן, בגדול, מסתיימות נקודות הדמיון ביניהם, ומכאן הכיף רק מתחיל. לאחר שהבסיס הונח, והבנו את מטרת התקנת התריסים, ניתן יהיה ללמוד את ההבדלים הרבים בין הסוגים השונים. כשמגיעים להתקנת תריסים, ניתן לשנות, להוסיף, להוריד או להתקין בצורה כזו או אחרת – התריסים נחשבים דינמיים מאוד והשמים הם הגבול. שנתחיל?

 

תריסים חשמליים

בחרנו להתחיל דווקא עם התריסים החשמליים, ולא בגלל אקראיות: מדובר בסטנדרט חדש שהולך ותופס תאוצה בבתים חדשים ונחשב לפיתרון ההצללה המבוקש והיעיל ביותר כיום. תריס חשמלי משווה לבית מראה יוקרתי ומעבר לכך, הוא פשוט קל ונוח לתחזוק ולתפעול. כשאנו מדברים על תריסים חשמליים, אנו בעצם מתכוונים לשני תתי סוגים: תריס גלילה ותריס רפפה.

תריס גלילה

תריס גלילה הוא בין הנפוצים ממשפחת התריסים החשמליים. מדובר בתריס שפתיחתו וסגירתו היא פשוטה, ולכן הוא נותן מענה מושלם לתריסים גדולים וכבדים שפתיחתם וסגירתם מהווה מאמץ. התריס בנוי שלבים-שלבים, והשלבים האלו נגללים למטה ולמעלה על ידי מנוע חשמלי וציר גרירה. כאשר התריס פתוח, השלבים נגללים עד למעלה אל תוך ארגז ייעודי. הארגז עשוי להיות מוסתר או גלוי והוא יכיל גם את מנוע הגרירה והציר. הבחירה בסוג הארגז תהיה מושפעת ממגבלות לוגיסטיות ואדריכליות, טעם אישי ותקציב. גודל הארגז יושפע מסוג שלבי הגרירה (עוד עליהם בהמשך) וגודל החלון. שלבי התריסים בתריסי גלילה חשמליים גם נחלקים לשלושה, ואילו הם: שלב משוך, שלב מוקצף ושלב אור.

שלב מוקצף

מדובר בשלבי תריסים עשויים שכבת אלומיניום דקה חיצונית ופנים השטח עשוי מפוליארוטן מוקצף. היתרון של השלב המוקצף הוא המחיר – מדובר בחומר זול יחסית וסוג זה של שלבים נפוץ אצל קבלני בניין רבים. אך אליה וקוץ בה – שכבת האלומיניום הזולה היא דקיקה ושבירה, ולכן היא מועדת להישבר עלולה להתבלות עם הזמן, כך שניתן בקלות לשבור אותה וחלילה לפרוץ אל תוך הבית. יש לקחת זאת בחשבון במיוחד אם אתם מתגוררים בקומות תחתונות.

שלב משוך

זהו תריס עשוי שכבת אלומיניום עבה ושאר מתכות. הוא כבד יותר וחזק יותר משלב מוקצף. במקרים רבים שלבי התריס יכילו חורים קטנטנים לכניסת אור. יתרונותיו הם, כאמור, חוזקו המבני אשר מקנה לו חיי פעילות ארוכים יותר ועמידות גבוהה יותר בפני שבירה או פריצה. תריס זה בעל שני חסרונות עיקריים: בגלל משקלו הרב יזדקק למנוע גדול וחזק יותר, ולכן עלותו גבוהה יותר. כמו כן, השלב מכיל חורים קטנים ולכן הוא אינו אוטם לגמרי את האור והאוויר.

שלב אור

הגענו לסוג השלישי והאחרון מבין השלבים השונים בתריסי גלילה חשמליים. שלב האור נחשב ליוקרתי והאיכותי מבין השלושה. מבנה השלב הוא בעל מרווחים גדולים יותר, המאפשר חדירת יותר אור ואוויר גם כאשר התריס סגור. בנוסף לכך, תריס גלילה ״שלב אור״ נחשב לפשוט ונוח לניקוי ותחזוקה, והתריס מתאים לכל פתח וחלון. מלבד היותו פתרון הצללה, יש לו גם חזות מרשימה. בשל כך, הוא מהווה פריט אסתטי לכל דבר ותורם לעיצוב הכללי של הבית. החיסרון של ״שלב אור״ הוא שפורצים בעלי מיומנויות עלולים להרים ולפרוץ אותו בקלות רבה יותר לעומת תריסים אחרים.

תריסי רפפה

תריס רפפה (הנקרא גם תריס צלון) שונה במהותו מתריס גלילה. תריס הגלילה נפתח עד הסוף, דהיינו כל השלבים נגללים למעלה אל תוך הארגז והחלון פתוח לרווחה. בתריס רפפה השלבים מסתובבים על ציר אך אינם נעים כלפי מעלה. הם קבועים בתוך המסגרת של החלון ותנועתם מוגבלת למאוזן ומאונך, על הציר בו הם מותקנים. זוהי גם דרך פתיחת וסגירת התריס: במצב סגירה השלבים יהיו במצב מאונך מלא, ופתיחת התריס תיעשה על ידי העברת השלבים למצב מאוזן. ככל שהשלבים בתריס יהיו יותר מאוזנים , כך ייכנס יותר אור ואוויר לחלל החדר. יתרון מובהק של תריסי הרפפה הוא שניתן לשלוט על דרגת ההצללה בהתאם לרצונכם, ההתקנה שלו נוחה ולא מצריכה עלויות גבוהות. החיסרון שלו הוא שהוא אינו אוטם לגמרי את החלון והוא פגיע בפני רוחות חזקות.

 

תריסים ידניים

תריסים ידניים, כשמם כן הם, נפתחים ונסגרים ידנית, ללא מנוע חשמלי כלשהו. גם תריסים ידניים מגיעים במודלים בהם עסקנו קודם: גלילה ורפפה. וכמו בתריסים חשמליים, העיקרון זהה: בתריסי גלילה שלבי התריס נגללים למעלה, הפעם על ידי רצועה או מנואלה, ובתריסי רפפה ידניים הם נפתחים על ידי ציר ידני וניתנים לשליטה במידת הפתיחה ובעקבות כך ברמת האור הנכנס לחדר. תריסים ידניים מתאימים יותר לחלונות קטנים, אשר פתיחתם נחשבת קלה יחסית. תריסי גלילה ידניים מגיעים גם הם מחומרים שונים, ביניהם פלסטיק, אלומיניום ועץ.

תריס גלילה ידני

תריס הגלילה הידני, כאמור, דומה מאוד לזה החשמלי, למעט כמה אלמנטים. הדבר הראשון המבדיל ביניהם הוא מידת הסגירה: בעוד שכל תריסי הגלילה החשמליים מכילים ארגז חבוי אליו נאספים שלבי התריס, ובכך מעניקים לתריס יכולת להיפתח עד ל-100%, ישנם דגמים מסוימים של תריסי גלילה ידניים שנפתחים עד לרמה מסוימת ונטולי ארגז, מה שבעצם אומר שהם נפתחים עד לרמה ששלבי התריס צמודים זה לזה ואינם עולים עוד והדבר מהווה פגיעה אסתטית.

תריס רפפה ידני

אם קראתם עד לכאן אתם כבר מבינים ומכירים כיצד עובד מנגון הפתיחה והסגירה של תריסי רפפה חשמליים, ועל כן כל מה שנותר לכם לעשות הוא להחליף את הציר והמנוע החשמלי בציר ידני, והרי לכם תריס רפפה ידני. היתרון של תריס רפפה ידני על פני תריס רפפה חשמלי, הוא שעלותו נמוכה יחסית. החיסרון שלו הוא הנוחות – תריס רפפה חשמלי נוח יותר לתפעול לעוצת תריס רפפה ידני.

סוגי חומרים לתריסים ידניים

תריסים ידניים מגיעים במגוון חומרים, החל מפלסטיק קשיח, עד לפוליארוטן, אלומיניום ואפילו עץ. חשיבות בחירת החומר לתריסים ידניים מתעצמת שבעתיים בהשוואה לחבריהם החשמליים, כיוון שככל שהחומר שתבחרו יהיה עמיד, חזק ובעקבות כך – כבד יותר, כך תהליך הפתיחה יהיה כרוך ביותר מאמץ. כמו כן אין להתעלם משיקולי בטיחות ועמידות לשנים רבות. תריסי עץ, באופן טבעי יהיו פחות עמידים לאורך זמן מאשר אלו העשויים אלומיניום, אך גלילתם תהיה קלה יותר. הבחירה היא, כמו תמיד, בידכם.

 

תריס ונציאני

תריס ונציאני לוקח אותנו היישר למחזותיה של איטליה היפה. מדובר בעצם בסוג מסוים של וילון, הדומה מאוד באופן פעולתו לתריסי גלילה, אך עם כמה הבדלים. ראשית, מדובר ביחידה בפני עצמה המותקנת על התקרה או החלק העליון של החלון. מלבד החלק העליון המחובר, התריס זז באופן חופשי ממש כמו וילון. כמו כן, ניתן להתקין אותו באיזו דרך שתבחרו – ידני וחשמלי. דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא האסתטיקה – מדובר בתריס בעל מראה עיצובי מעט יוצא דופן בנוף אליו אנו רגילים, ועל כן הוא ייחודי. יתרון זה מהווה גם חיסרון – תריס וונציאני מתאים בעיקר לחללי עבודה כגון משרדים וחדרי עבודה, ופחות לסלון הבית. חסרון נוסף של תריס ונציאני הוא שהתריס מצריך התקנה מיוחדת. תריסים וונציאנים מגיעים גם הם בשלל חומרים וגדלים – עץ, PVC, אלומיניום פלסטיק ועוד.

אז אם אתם מתלבטים איזה תריס לבחור, נשמח לייעץ לגבי שלל תריסים במגוון חומרים. חשוב להבין מהם היתרונות והחסרונות של תריס, ולהתאים את סוג התריס באופן אופטימלי לבית שלכם. בהצלחה!

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

דירות ברמת גן

פוסט זה בבלוג מציע צלילה עמוקה לעולם הדירות ברמת גן, ישראל. הוא בוחן ביסודיות את המאפיינים הייחודיים, היתרונות ופוטנציאל ההשקעה